Les comunitats d’aprenentatge, un projecte on els veïns participen en l’educació dels infantsEls somnis de l’escola bressol de Cappont caminen cap a la realitat

Joan Hernández Antic pare de l’Escola Bressol Municipal de Cappont i periodista.L’Escola Bressol de Cappont està treballant dels del curs passat en un innovador projecte educatiu anomenat comunitats d’aprenentatge, on tots els veïns, veïnes i entitats ciutadanes són convidats a treballar en l’educació dels més petits. Tots podem ensenyar i fer realitat una educació més solidaria i democràtica. Les comunitats d’aprenentatge volen implicar a tota la societat en l’educació dels infants. Per participar, no hi ha cap límit d’edat ni condició, simplement cal apuntar-se com a voluntari (qualsevol experiència és valuosa ja sigui de caràcter pedagògic o professional). Per exemple una jubilada o jubilat por estar amb els nens en el pati ocontar un conte; un pintor o pintora pot ensenyar com arranjar els murs del pati; una jardinera o un pagès poden ajudar a la mainada a fer un hort; un informàtic pot ajudar a tenir la xarxa en condicions i aportar programari educatiu pels petits o una persona amb coneixements d’idiomes pot ensenyar una segona llengua o una entitat cultural pot organitzar una activitat. Totes aquestes activitats són coordinades i treballades conjuntament amb les mestres que tenen un paper fonamental en tots aquests processos. La seva professionalitat es fa molt necessària. La principal diferència amb l’educació ‘clàssica’ és que al participant voluntari no se li demana cap titulació específica, però sí voluntat i il·lusió per aportar coneixements, a uns petits que tenen fam de curiositat per descobrir el seu entorn. Així, en les comunitats d’aprenentatge té un paper important el voluntariat i les entitats de l’entorn. Aquests nous ‘mestres’ estan sempre tutelats per un professional del centre i sota la supervisió d’una comissió, en la qual hi ha representats dels pares i de les professores. Aquesta comissió també pot incloure a altres voluntaris. Pioners Aquesta iniciativa és pionera arreu del món pel que fa a uns escolars tant petits, fins al moment en altres centres educatius s’ha aplicat aquesta teoria pedagògica amb notable èxit, com a instituts del Cinturó de Barcelona, o escoles de l’Aragó o el País Basc. Respecte a la capacitat d’aprendre i la dificultat que representa la curta edat dels escolars, les seves mestres, Pepa, Aurora i Àngels asseguren que els infants tenen moltes més possibilitats d’aprendre del que podem imaginar. De fet els pares sabem per pròpia experiència com els nens des de molts petits imiten les nostres conductes i així comencen a aprendre a desenvolupar-se. Tant en el seu aprenentatge del vocabulari com en altres aspectes de la vida. Per exemple com agafar la cullera per menjar o seure al sofà amb el comandament a distància de la televisió a la mà, mentre els pares somriuen i es creuen divertides mirades de complicitat. Projecte de tots Les comunitats d’aprenentatge no funcionen a partir d’una organització del centre establerta, tot el contrari, aquesta es va dibuixant a partir de les necessitats educatives o de serveis que entre tots els que la formen consensuen. La persona o veí, es fa responsable d’unes hores a la setmana o al mes per atendre als escolars i es va configurant així el calendari d’activitats, ja sigui en horari del centre o fora d’ell. L’arbre dels somnisAquest projecte es va construint a mesura que el professorat, famílies i voluntaris (de moment hi ha una desena de persones i diferents entitats) li van donant forma. En aquest sentit, com un primer pas cal destacar el paper dels somnis. Fins després de les vacances de Setmana Santa, les famílies, les mestres, el voluntariat i entitats del barri, han tingut la possibilitat de penjar un full a l’arbre (un plataner) que hi ha l’interior d’una de les sales de l’escola recollint les seves propostes de com hauria de ser l’escola bressol. Aquesta és una de les bases del projecte, conjuntament amb la disponibilitat dels voluntaris. Un cop recollides les propostes, durant una reunió celebrada el dia 14 d’abril, les famílies, el voluntariat i les mestres van classificar les iniciatives en diferents blocs; millores a l’edifici i annexos; serveis; participació i personal; educació. Cada bloc és responsabilitat d’una comissió (formada per pares, educadores i voluntaris) que serà l’encarregada de tirar endavant les propostes. A partir de finals d’abril cada comissió ordenarà les diferents propostes, prioritzarà la línia de actuació i decidirà per on comencen a actuar. El principi d’un ambiciós projecte que haurà de donar fruits a mig i llarg termini, perquè el curs escolar ja es troba a la seva recta final. També serà necessària molta imaginació per cercar recursos materials i de personal, però els responsables confien en aprofitar al màxim ajudes de les administracions que actualment estan infrautilitzades i en el treball del voluntariat. Raül Manzano, mestre i un dels impulsors del projecte com membre de l’associació de mares i pares (AMPA) de l’escola bressol, explica com s’ha de cercar el compromís de la comunitat extraescolar en l’educació, ‘cal animar a la gent del barri a que s’acosti a l’escola bressol i deixar-los clar que poden col·laborar de manera satisfactòria. També estaria bé que sortís la idea de mostrar-nos oberts a organitzar actes culturals i educatius amb entitats del barri’. El curs passat es va acabar amb una trobada entre familiars que deixaven l’escola i els que entraven, el procés de traspàs de l’experiència, així com l’esperit col·laborador de les famílies que han marxat és molt important. S’ha fet un nou procés de somni pels familiars nous, sense deixar de banda els projectes iniciats, i en aquests moments, les comissions de treball continuen amb projectes del curs passats i nous somnis d’enguany que amb la seva feina faran realitat. Recursos Un dels principals avantatges de les comunitats d’aprenentatge és que no necessiten de partides econòmiques extraordinàries per desenvolupar-se, els mateixos projectes fa que se n’hagin de cercar. Aquesta iniciativa pionera d’ensenyança popular no pretén cobrir un forat en la manca de recursos econòmics que destina l’administració a l’educació, es tracta d’aprofitar el treball de moltes persones o entitats que poden completar i millorar la formació i educació dels petits. En una societat cada cop més complexa i moderna que avança molt més ràpida que els programes escolars. Presentació Per explicar als pares de l’escola bressol, als veïns i a les entitats del barri el projecte de les comunitats d’aprenentatge, el centre va organitzar una xerrada oberta a tothom. Aurora Roma (mestra) i Raül Manzano (pare) van exposar els trets bàsics del projecte mentre un grup de voluntàries es feia càrrec dels petits, tot un exemple de col·laboració del voluntariat. Aquesta iniciativa pedagògica va començar a caminar a principis d’aquest curs arran d’una xerrada que va oferir el sociòleg Ramón Flecha, a la mateixa escola, on es van presentar les bases de les comunitats d’aprenentatge a les famílies. Posterior a un curs de formació que van fer les educadores del centre sobre aquesta matèria. Segons diu Flecha, ‘les comunitats d’aprenentatge es basen en la transformació social i cultural d’un centre educatiu i el seu entorn, basat en l’ensenyament a través del diàleg. Això suposa reorganitzar tot, des de l’aula fins el funcionament del mateix centre i la seva relació amb la comunitat, barri o poble, en base al diàleg’. Voluntaris La major part dels pares dels 41 nens que hi ha a l’escola bressol poden aclarir dubtes a qualsevol interessat dels passos que calen per fer-se voluntari. A més tots els dijous de les 15 a les 16,30 hores, l’escola manté oberta una línia al telèfon 973 20 63 83 a disposició de qualsevol persona o entitat que desitgi col·laborar en aquesta comunitat d’aprenentatge o per aclarit qualsevol dubte. Tota una filosofia innovadora i molt llunyana de l’antiga escola tradicional que obre el futur de l’educació dels més petits a ser una responsabilitat de tots. Teva també. [@more@]

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.